Så är sista deltävlingen här

Och om morgondagens låtar tycker jag så här:



Niklas Strömstedt

NIKLAS STRÖMSTEDT - För många ord om kärlek

Upphovsmännens beskrivning av låten:
Två minuter och femtionio sekunders upptempopop där vers och refräng fått varsin tonart och texten sin alldeles självklara plats mitt emellan hjärta och smärta.
Jag tycker före lyssnande: Niklas är Niklas och låter alltid som Niklas. Hjärta och smärta känns trist det med. Tror inte på denna låt.
Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Låter såååå bekant, Kalles klätterträd? Men förvånansvärt bra för att vara han.


Calasia, Foto:SVT

CALAISA - If I Could

Upphovsmännens beskrivning av låten: En country/pop-ballad som handlar om att mista en nära och vilja göra vad som helst för att denna person tillbaka.
Jag tycker före lyssnande: Känns som fyra trallvänliga jäntor på scen. Brukar inte gå hem. Om man då bortser från de tre färgglada tjejerna förra veckan.

Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Lugnt, och det ska det väl vara om det är en ballad? Men... den behöver mycket extra för att fungera.


Daniel Mitsogiannis, Foto:SVT

DANIEL MITSOGIANNIS - Pame

Upphovsmännens beskrivning av låten:
En grek-inspirerad pop-upptempolåt, det vill säga: grekiskt, hett och dansant.

Jag tycker före lyssnande: Beskrivningen låter som något jag skulle kunna gilla. Hoppas han är bra på scenen också.

Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Gungar lite på stolen...lite medryckande men...tveksam ändå. För att gå vidare skulle den behöva vara i Cara mia klass och det är den inte.



Linda Bengtzing, Foto:SVT
LINDA BENGTZING - Hur svårt kan det va

Upphovsmännens beskrivning av bidraget:
Schlagerpop år 2008!

Jag tycker före lyssnande: Lovande beskrivning det med. Smart beskrivning. Hon brukar ha kul låtar med tempo. Kan nog gå bra.
Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Jo... låter som Linda brukar göra. Hon brukar vara kul på scenen så kan nog fungera?



Nordman, Foto:SVT

NORDMAN - I lågornas sken

Upphovsmännens beskrivning av låten:
En poplåt med nordisk ådra som handlar om 1600-talets häxprocesser.
Jag tycker före lyssnande: Nordman gick bra då på 90talet. Tror inte att det här passar så bra i år.
Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Låter som Nordman. Lite raspig röst. En låt med handling - en berättelse, bättre än jag tänkt mig. Kan nog fungera.


Sibel, Foto:SVT

SIBEL - That Is Where I'll Go

Upphovsmännens beskrivning av låten: Stor ballad, med fokus på stor sångröst, om ovillkorlig kärlek.
Jag tycker före lyssnande: Minns henne inte från Idol så värst mycket. Kan nog låta fint, men balad? Varför? Det brukar bli trist. Om man inte låter som Sanna Nielsen i år.

Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Härlig röst...mycket stråkar. Men jag är inte så sugen på en ballad idag.


Fronda, Foto:SVT

FRONDA - Ingen mår så bra som jag

Upphovsmännens beskrivning av låten: Upptempopartylåt om vardagens allmänna - sluta stressa och ta vara på dagen.
Jag tycker före lyssnande: Nja jo njä... låter trist och vem är Fronda?

Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Men fyyyyyy! Någon som försöker rappa på svenska? Emellanåt. Sjunger om hyra och annat trist.. nä tack!


Charlotte Perrelli, Foto:SVT

CHARLOTTE PERRELLI - Hero

Upphovsmännens beskrivning av låten:
En storslagen rock- och dancelåt.

Jag tycker före lyssnande: Känns på förhand som den bästa låten och det bästa framträdandet.

Jag tycker efter 60 sekunders lyssnande:  Ja... den här är bäst i startfältet. Alla gånger. Henne vill jag se i Globen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0